Niet alleen websites, social media en blogs bepalen de trend in medialand. Ook webshops poppen als paddenstoelen uit de grond. Net als bij websites is een bepaalde strategie vereist voor webshops en die verandert per jaar. Wat is in 2014 belangrijk om rekening mee te houden als webshopeigenaar?

1. Google
Google is niet meer weg te denken uit het online medialandschap en heeft nu eenmaal een groot aandeel in de succesfactor van webshops. Denk bijvoorbeeld aan termen als SEO en SEA, vooral de laatste is voor webshops een belangrijke graadmeter. Door online advertenties komt de webshop op Google snel in de aandacht van de doelgroep, die veel gebruik maakt van de diensten van de online zoekmachine.
Google werkt met sterren. Deze sterren geven een indicatie hoe goed uw webshop scoort op het gebied van Adwords (SEA), productrecensies en webshopreviews. Hoe meer sterren, hoe hoger de webshop komt te staan in de pikorde.

Enkele voorwaarden om aan de eisen van de rangorde van Google te voldoen:

  • U bent adverteerder en levert aantoonbaar betaalde diensten, ook het aanbieden van diensten of producten bij een veilingwebsite als Marktplaats is toegestaan.
  • 30 productrecensies van verschillende gebruikers, zodat Google kan zien dat uw webshop aanslaat bij het publiek. Van de 30 productrecensies moeten 10 daarvan in de taal van de Google-interface van de klant zijn geschreven. In veel gevallen is dit in het Nederlands.
  • Google Shopping geeft uw webshop ook een beoordeling. Is deze vier sterren of hoger, dan voldoet de webshop aan de beoordeling van het puntensysteem.

De beoordeling van Google kunt u ook testen door de URL van de webshop in de zogenaamde Google Structured Data Tool te plaatsen. U krijgt dan een tussenstand van de beoordeling.

goodstep_webshops_anno_2014_puntensysteem

2. Productbeschrijvingen
SEO is een onderdeel van Google dat er voor zorgt dat uw webshop in de zoekmachine wordt geoptimaliseerd. Een goede productbeschrijving is een onderdeel van SEO en is in een webshop goud waard. Houd de tekst vooral kort en bondig (binnen 140 tekens), zodat de klant zich aangetrokken voelt tot het product. Problemen met korte teksten? Laat de tekst dan in een programma als Libreoffice samenvatten en tenslotte enkele pakkende woorden toe die op het product slaan.

3. Zoekwoorden toevoegen
Sinds kort is het bij Google Shopping mogelijk om uw eigen zoekwoorden toe te voegen aan campagnes die gericht zijn op PLA’s (product listing ads), dus ook voor uw eigen webshop. Op die manier kunt u de zoekwoorden voor een gedeelte naar eigen hand zetten. Denk daarbij wel goed na over welke woorden echt relevant zijn voor uw webshop. Oftewel: ‘Kill your darlings’, schiet enkele woorden af, waarvan u denkt dat hier door de (potentiële) klant niet direct op wordt gezocht. Is uw core business gericht op het verkopen van rugzakken? Voeg dan bijvoorbeeld de woorden: voordelig, rugzak en bestellen toe.

4. Maak producten tastbaar
Verrassingspakketten en extra producten aanbieden als actie werpen vaak hun vruchten af bij webshops. De klant heeft behoefte aan iets tastbaars, iets dat bij online shopping in vergelijking met het aanbod van fysieke winkels ontbreekt. Daarnaast heeft het als werking dat mensen minder snel naar vergelijkingssites surfen om de prijzen van concurrenten onder de loep te nemen.

5. Promoot nieuwsbrieven
Een nieuwsbrief werkt voor de potentiële klant vaak als lokkertje naar de webshop. Mede daarom is een nieuwsbrief van grote waarde voor webshops. Juist nu Gmail een extra mapje met reclamemail heeft gekregen is het belangrijk om als webshop met de nieuwsbrief op te vallen.

Enkele handige tips:

  • Visualiseer de nieuwsbrief en maak deze digitaal.
  • Koppel de nieuwsbrief met relevante social media kanalen.
  • Zorg voor een persoonlijke titel, zodat de klant het gevoel krijgt persoonlijk te worden benaderd.
  • Maak duidelijke ‘call to actions’, waardoor de klant geneigd is om actie te ondernemen.
  • Houd de toon informeel.

goodstep_webshops_anno_2014_nieuwsbrief

6. Mobiel als target
2013 was al een jaar waarin het shoppen op de mobiele apparaten een boost kreeg, in 2014 zal dit consumentengedrag alleen maar toenemen. Naar schatting worden er over een jaar meer websites op mobiele apparaten bekeken dan op desktops. In ons eerdere artikel over responsive websites werd dit al uitgebreid besproken. Als eigenaar van een webshop moet je eerst gaan denken aan het effect van de mobiele website, hoe ziet de webshop er nu uit op de telefoon of tablet? Lijnt deze goed uit, is het overzichtelijk en belangrijker: kun je snel tot een bestelling komen?

Hopelijk hebben we u in het nog prille 2014 goed op weg geholpen met de bovenstaande tips.
Heeft u alsnog opmerkingen of vragen over webshops of bent u geïnteresseerd in een gloednieuwe webshop, waarin de bovenstaande tips tot in de puntjes worden uitgewerkt? Neem dan vooral contact op met het team van Goodstep.

Let’s get online.