Bij het bepalen van een visie hoort een doel. Wat wil je als organisatie bereiken en uitstralen? Op het gebied van online marketing is dit niet anders. Van een simpele en doeltreffende website tot het uitdenken en uitwerken van geavanceerde marketing- en communicatiestrategieën, het zijn verschillende expertises die tot het dienstenpakket van online marketeers kunnen worden gerekend. Hoe kunt u zich als online marketingbureau onderscheiden in een sterk concurrerende markt?

Een website begint met een plan. Dit plan moet worden uitgedacht. Wat is het doel van de website? Bij profit organisaties draait het simpelweg om twee dingen: omzet draaien om de boel aan de gang te houden en nog belangrijker: winst maken. Een website is een platform om in contact te komen met een doelgroep. In deze tijd draait het niet alleen om informeren, maar vooral om de doelgroep te betrekken bij het verhaal. Een online marketingbureau ontwikkelt niet alleen het platform, waarop klanten in contact kunnen komen met de organisatie achter de website. Marketeers denken graag mee met degene waarvoor zij een website ontwikkelen. Hoe is de markt, waar bevindt de organisatie zich en hoe kan een website helpen om een doel te bereiken?

Traject na oplevering
Door te denken aan het idee achter de website, kunnen we al snel een verband leggen naar een lange termijnvisie. Wat gebeurt er met de website als deze in de lucht is; wat is het traject hierna? Dit zijn vragen waarmee een webdeveloper geconfronteerd wordt na de lancering van de website. Kortom; er is vraag naar contentmarketing- en beheer. Natuurlijk zijn er klanten die dit zelf willen en kunnen bijhouden, maar een deel besteedt dit liever uit. Dit is een uitgelezen kans voor online marketingbureaus om hun dienstenpakket uit te breiden. Enige omscholing kan handig zijn om uzelf professioneel te profileren. Zo is er momenteel veel vraag naar expertise op het gebied van SEO en SEA. Doe uzelf bijvoorbeeld niet voor als SEO-specialist als u hiermee nog nooit hebt gewerkt en geen idee heeft aan welke eisen dit moet voldoen. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar hierop worden marketeers afgerekend. Op den duur kan dit zelfs schadelijk zijn voor het imago.

De kracht van social media
De aloude uitspraak:‘Schoenmaker blijf bij je leest’, is nog steeds van toepassing. Oftewel doe vooral de dingen waarin je goed bent. Verlies je focus niet en richt je op je core business. Klinkt simpel, maar dit is juist waar het proces voor een online marketingbureau mee start. Het proces na de lancering van de website, waar veel ondernemers zichzelf tegenkomen.
Uiteraard speelt de opkomst van nieuwe en vooral steeds meer media mee. In 2005 was social media, zeker in het bedrijfsleven, nog een ondergeschoven kindje. Nu loopt ieder bedrijf dat niet investeert in social media domweg achter. Het onderhouden van klantcontacten was altijd al belangrijk, maar verschuift zich meer en meer naar andere kanalen, waaronder blogs, websites en social media. Over welk kanaal handig is bij welke organisatie, valt te twisten. Een aanbieder van koffiecups zal op alle kanalen haar doelgroep willen bereiken, zowel op Facebook, Twitter en Google+. Een meer traditionelere organisatie als een gerenommeerde aannemer zal minder baat hebben bij veel social media aandacht en kan met discussies op een LinkedIn groep een heel eind komen.

Beweeg mee
Als online marketingbureau schiet je jezelf behoorlijk in de vingers als je niet meebeweegt met de trends die 2014 met zich meebrengt. Ga daarom goed na welke doelgroep uw organisatie het meest aanspreekt en waar u uw focus op wilt leggen. Bij Goodstep leggen we de focus op webdesign, de integratie van social media kanalen en het aanbieden van content. Voor elk onderdeel hebben we een specialist in huis die u verder helpt om uw online doel te bereiken. Zo blijven wij in ieder geval bij onze leest.

Is uw interesse gewekt of heeft u een vraag over het bovenstaande artikel? Schroom dan niet om met het team van Goodstep contact op te nemen op ons Twitteraccount of via info@goodstep.nl.

Let’s get online!