Hoewel je er vaak niet bij stilstaat is het creëren van een huisstijl een essentiële factor voor een bedrijf. Vooral starters willen in het begin niet al te veel geld uitgeven aan het maken van bijvoorbeeld een logo. Zij willen vaak in dit stadium besparen op kosten. Wat zeker niet verkeerd is. Toch is een huisstijl een vaak terugkomend begrip en iets waar je in de verkenningsfase van uw bedrijf niet omheen kunt. Waarom is het creëren van een huisstijl uiteindelijk zo belangrijk?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk best simpel. Tijdens het creëren van een huisstijl wordt er namelijk herkenbaarheid ontwikkeld. Maar wat is het dat u als bedrijf herkenbaar wilt maken? Hoe kunt u het bedrijfsprofiel visueel zichtbaar maken in een logo?

De herkenbaarheid van een bedrijf begint allemaal bij een bedrijfsnaam. Na het bedenken van een bedrijfsnaam is het van belang het concept en de filosofie van het bedrijf verder uit te werken. Dit is namelijk cruciaal tijdens de ontwikkeling van een huisstijl. Tijdens deze ontwikkeling wordt het concept en het bedrijfsprofiel meegenomen. Het creëren van herkenbaarheid en imago heeft een (visueel) startpunt.

1.0 Huisstijl digitaal
Voordat wij aan de slag gaan met het vormgeven van het drukwerk (huisstijl op papier), beginnen we bij de digitale huisstijl en om nog specifieker te zijn; bij het logo.

1.1 Logo & beeldmerk
Het logo is één van de belangrijkste herkenningspunten van een bedrijf. Daarom is het van belang dat het imago van het bedrijf verwerkt wordt in het logo, zodat deze de juiste uitstraling hanteert.
Er zijn een aantal aspecten die hier bij komen kijken. Te beginnen met het onderzoek.

1.2 Onderzoek, voorstellen en creatie
In het onderzoek worden er verschillende handelingen verricht om vanaf brainstormsessies tot een mooi resultaat te komen.
Let op: Manier van aanpak en de beschreven onderdelen kunnen per vormgever en/of bedrijf verschillen.

goodstep_mindmap

  • 1.2.1 Mindmap
    Om te beginnen wordt er een mindmap gemaakt. Het centrale punt hierbij is de bedrijfsnaam. Hieromheen worden de onderwerpen/begrippen die een relatie hebben met de naam genoteerd (denk aan: filosofie, branche, doelgroep, concept etc.). Vervolgens worden deze onderwerpen/begrippen verder uitgewerkt met subonderwerpen/-begrippen.
  •  

     

    goodstep_moodboard

  • 1.2.2 Moodboard (beeld)
    Naar aanleiding van de mindmap worden er beelden verzameld en verwerkt in een moodboard. Dit is een soort collage waarin beelden worden weergegeven die kunnen leiden naar ideeën en schetsen voor het logo. Op deze manier krijgt u een beeld bij de gewenste uitstraling van uw bedrijf. Tijdens dit proces wordt er gewerkt aan de richtlijnen van de stijl die nagestreefd dient te worden.
  •  

     

    goodstep_schetsen

  • 1.2.3 Schetsen
    Nadat er is nagedacht en diepgang is gecreëerd bij de resultaten van de mindmap en het moodboard worden de eerste schetsen verwerkt. Dit zijn vaak (compositie)schetsen die worden gebruikt om gedachten en ideeën te visualiseren. Op deze manier zal het ontwerpproces zorgvuldig verlopen.
  •  

     
     

    goodstep_fonts

  • 1.2.4 Tekst & typografie
    Er is ook nog de keus om een logo niet met (alleen) beeld te maken, maar met tekst of wellicht een combinatie hiervan. Een belangrijk aspect hierbij is het kiezen van de juiste samenhang en typografie.
    Zorg bij het toepassen van tekst dat het juiste lettertype, ook wel font genoemd, gekozen wordt. De typografie kan op verschillende niveaus plaatsvinden;

    1. Een font voor het logo (indien deze wordt toegepast).
    2. Een font voor koptekst.
    3. Een font voor tekst.

    Het is belangrijk dat de samenhang van de verschillende niveaus de juiste uitstraling geeft. Dit kan ook door te spelen met lettergrootte en -stijl (denk aan: cursief, dikgedrukt etc.).

  • goodstep_beeldmerk

  • 1.2.5 Beeldmerk
    Naast een logo kan er ook een beeldmerk gecreëerd worden. Dit kan een onderdeel zijn van het logo (het beeld), maar ook een apart herkenningsfactor die gebruik wordt voor het imago van het bedrijf.

    Na het creëren van een logo (en beeldmerk) kan de uiteindelijke huisstijl vormgegeven worden.

  •  

     

    goodstep_ontwerpen

  • 1.2.6 Aantal voorstellen
    De schetsen worden steeds verder uitgewerkt totdat er een afgesproken aantal voorstellen op tafel ligt. Uiteindelijk wordt er gekozen uit deze voorstellen waarna er wijzigingen, ook wel revisies genoemd, worden verwerkt. Deze revisies kunnen worden toegepast per voorstel, maar kunnen ook combinaties zijn van de voorstellen die zijn opgedaan. Tijdens dit stadium worden er nog geen kleuren toegepast. Alle schetsen en voorstellen worden in zwart/wit opgebracht.
  •  

    1.3 Kleur
    Een belangrijk punt bij het creëren van een logo is het gebruik van kleur. Kleuren hebben namelijk verschillende betekenissen die gerelateerd zijn aan het beeld en uiteindelijk het imago van het bedrijf. Het is belangrijk om de juiste huisstijlkleuren te kiezen. En hoewel één kleur niet altijd alles zegt over het bedrijf; kan een combinatie van kleuren meer toegevoegde waarde creëren. Let er alleen wel op dat er niet te veel kleuren worden gekozen en kies zorgvuldig.

    2.0 Huisstijl papier
    In principe is veel voorwerk nu al gedaan door het creëren van het digitale huisstijl. Het is nu belangrijk de elementen, die gemaakt zijn tijdens dit proces, mee te nemen. Zo worden het logo, de kleuren, typografie en/of beeldmerk gehanteerd in het huisstijl voor papier (drukwerk).

    goodstep_visitekaartjes2.1 Visitekaartje
    Het is altijd fijn om een mooi visitekaartje achter te laten bij een persoon omdat dit meestal goede indruk achterlaat. In tegenstelling tot een logo die (ook) te zien is bij het publiek is een visitekaart meer zakelijk. Het is belangrijk dat de focus ligt op het verschaffen van contactgegevens.

     

     

    goodstep_briefpapier2.2 Briefpapier
 & envelop
    Het handige aan het verwerken van een huisstijl op een brief en/of envelop is dat de klant direct ziet dat het van uw bedrijf afkomstig is. Daarnaast is persoonlijker dan de standaard blanco briefpapier en envelop. Het geeft een bepaalde uitstraling. Ook hier kan er extra stimulans gecreëerd worden voor het imago van het bedrijf. Het zorgt ook nog eens voor naamsbekendheid, doordat mensen uw huisstijl oppikken.

     

    goodstep_drukwerk2.3 Drukwerk
    Uiteindelijk hoeft de huisstijl niet alleen gebruikt te worden voor het bovenstaande papierwerk. Er kunnen ook flyers, brochures, folders en ander drukwerk gerealiseerd worden. Omdat dit soort drukwerk (meestal) een net wat ander doeleinde heeft, kan hier meer mee “gespeeld” worden. Er zijn geen vaste regels waar bedrijven zich aan moeten houden zolang het doel van het drukwerk maar gerealiseerd wordt. Of het nu gaat om drukwerk voor imago of een (marketing)campagne, zolang het maar duidelijk is.

     

    3.0 Conclusie
    Het creëren van een huisstijl is essentieel voor de succesfactor van uw bedrijf. Het draagt bij aan een onafhankelijk imago van uw organisatie, zorgt voor onderscheiding en nog wel belangrijker: herkenning. De bovenstaande beschreven stappen zullen u verder op weg helpen naar een goede, onafhankelijke huisstijl. Denk goed na over wat u met uw bedrijf wilt uitstralen. In een moodboard kunt u alvast uw basiswaarden aan de huisstijl geven. Wilt u rust uitstralen of juist het dynamische karakter van uw bedrijf in de huisstijl verwerken, dan is het handig om deze begrippen in een vroegtijdig stadium in beeld vast te leggen in het moodboard. Denk goed na over de visuele stappen die u wilt nemen. Want vergeet niet: uw huisstijl is uiteindelijk het visitekaartje en uithangbord van uw organisatie.