In het eerder verschenen artikel over huisstijl kwam naar voren dat de eigen identiteit een doorslaggevende functie heeft op de succesfactor van een organisatie. Een belangrijk onderdeel van de huisstijl is de typografie, oftewel het tekstuele uithangbord. Hierbij enkele aandachtspunten voordat u uw typografie gaat vaststellen.

Bij het bedenken van een geschikte typografie voor uw bedrijf, moet u eerst nagaan wat de identiteit van uw bedrijf is. Heeft u een zakelijk bedrijf: accounts- of advocatenkantoor, een mediabedrijf: communicatiebureau of zit u juist in de entertainment? Wat wilt u met uw bedrijf uitstralen? Denk goed na over deze vraagstukken en ga dan na welke typografie het best bij uw organisatie past. Als u dit niet doet en u klakkeloos een typografie kiest die niet overeenkomt met de rest van uw huisstijl of de boodschap die u wilt uitdragen, dan mist u uw doel.

Typografie
Wat is typografie eigenlijk en wat hebben we eraan? Typografie is niets meer en minder dan de lettertypes die u voor uw organisatie gebruikt. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor Verdana als platte tekst in(nieuws)brieven, direct mails en berichten op de website, terwijl u de koppen van de berichten in Century Gothic Bold afbeeldt. Verdana zorgt voor een redelijk informeel karakter, Century Gothic Bold laat meer een klassieke en wat zakelijkere indruk achter.
Leesbaarheid van het lettertype is ook een aandachtspunt om niet te vergeten. Bij promotiemateriaal moeten mensen uw tekst wel kunnen lezen, dit gaat anders ten koste van de boodschap die u wilt overdragen. Een te klein lettertype of een kunstig soort handgeschreven lettertype (zoals Casmira) is daarom ongeschikt hiervoor. Niet alleen het lettertype is daarbij belangrijk, ook de achtergrond waarop de tekst wordt vormgegeven. Plaatst u een witte tekst op een witte of licht grijze achtergrond dan wordt de tekst moeilijk leesbaar.

goodstep_typografie_verkeerd_gebruik_diapositieve_tekst

Accentuering
In de typografie kun je vijf verschillende vormen van lettertypes onderscheiden; geschreven tekst (romein), vetgedrukt (bold), cursief (italic). Deze vormen worden ook wel typografische accentuering genoemd. Bold wordt vaak gebruikt in een tekst om iets extra te verduidelijken, waardoor een woord of een zin goed opvalt. Cursieve tekst is meer bedoeld om afwijkingen en begrippen aan te geven en valt minder op dan vetgedrukte woorden. Lettertypes zijn in te delen in twee soorten: schreef en schreefloos. Het verschil tussen deze categorieën zit hem in het korte streepje dat bij schreef lettertypes naar voren komt, wat het sierlijk maakt. Denk aan Times New Roman. Schreefloos is te typeren als een vorm van blokletters. Een bekend voorbeeld hiervan is Arial.

Herkenning
Omdat typografie een belangrijk onderdeel is van de huisstijl, zorgt het direct voor herkenning. Denk aan grotere bedrijven als Macdonalds, KLM, Albert Heijn en ING. Allen hebben niet alleen een herkenbare huisstijl, maar ook een onderscheidende typografie. Inmiddels is hun bekendheid zo doorgedrongen tot de Westerse samenleving dat die bedrijven zijn ingeburgerd.

goodstep_oranje_is_ING

Kleur
Naast de keuze die u maakt voor het lettertype is kleur ook niet weg te denken bij typografie. Kleuren wekken bij mensen een bepaald beeld. Rood staat voor liefde, maar ook voor boosheid en passie. Groen staat voor frisheid, vrede en zorg. In de gezondheidszorg is groen niet voor niets een veel terugkomende kleur. Blauw voor transparantie,waarheid en vrijheid. KLM heeft lichtblauw in haar huisstijl en typografie verwerkt. Bijna iedereen kent de uitdrukking: ‘Meer blauw op straat’ van de Politie, ook een organisatie die zweert bij blauw. Oranje staat voor feest en overvloed. Denk aan Koninginnedag, dat weer voor de deur staat.

goodstep_infographic_kleur
Klik op afbeelding voor grotere weergave

In publicaties wordt typografie ook wel gebruikt als kunstvorm, wat vaak verrassende effecten op kan leveren. Denk bijvoorbeeld aan het project IAmsterdam ter promotie van de stad. Overal in Amsterdam zie je dit terugkomen op posters, affiches en ook als kunstwerken (zie hieronder).

goodstep_Iamsterdam_letters

Als u bij het ontwikkelen van uw huisstijl goed stilstaat bij de keuze van de typografie en kleur, dan zet u in ieder geval een stap in de goede richting in de ontwikkeling van de huisstijl van uw organisatie. Wees creatief, maar houd wel uw doel voor ogen. Uiteraard is typografie ook een kwestie van smaak, maar is het wel handig om eerst een korte studie te verrichten naar de typografie en kleuren die u wilt gebruiken.