Zowel grote als kleine bedrijven krijgen er uiteindelijk mee te maken. Het is geen kwestie meer van kiezen, want uiteindelijk zal elk bedrijf eraan moeten geloven.

Transparantie is een must! In dit tijdperk van informatie-overload ligt de macht al een tijdje bij de consument. Bedrijven kunnen de consument niet meer voor de gek houden. Of het nu gaat om misstanden binnen een bedrijf, producten met slechte bestanddelen of samenwerkingen met fabrieken die hun personeel onder slechte omstandigheden laten werken. Alles zal uiteindelijk aan het licht komen, zolang er mensen bij betrokken zijn.

Dit geldt niet alleen voor grote bedrijven. Ook zelfstandige ondernemers of kleine bedrijven zullen eerlijk en transparant moeten zijn. Consumenten zijn constant bezig met een vorm van controle op producten en diensten. Hun ervaringen delen ze op social media, fora, rating- en vergelijkingswebsites. Want uiteindelijk draait het allemaal om de kwaliteit. Wees daar eerlijk over.

Dit betekent niet dat je product of dienst perfect moet zijn. Mooie reclamecampagnes met producten die zo perfect ogen, dat het lijkt alsof ze uit de hemel komen vallen. Dat is juist de vergissing die veel bedrijven maken, waardoor ze de mist in gaan. De consument zit niet te wachten op een perfect product. Zij weten allang dat die niet bestaan… De consument zit te wachten op een product, waarover eerlijk gecommuniceerd wordt. Hij wil niet langer voor de gek gehouden worden.

Jaren lang waren bedrijven bang om transparant te zijn. Niemand kon zien wat er achter de schermen gebeurde. Het zal je maar gebeuren dat jouw concept overgenomen wordt door de concurrentie. Als er één zekerheid is binnen het ondernemerschap, dan is het dat elke succesformule zijn replica’s zal krijgen. Des te meer reden om transparant te worden en daarmee te laten zien wat juist jouw onderscheidend vermogen is.

Door stakeholders mee te laten kijken in jouw keuken, win je vertrouwen. Ze zullen zien wat je goed doet, maar ze zullen ook zien wat er niet goed gaat. Waar de focus op moet liggen is dat je laat zien dat er gewerkt wordt aan datgene wat nog veel beter kan. En dat is het eerlijke verhaal dat jouw stakeholders zal aanspreken en in het bijzonder je klant.

Laat je klant zien welk proces er vooraf gaat aan het product dat hij uiteindelijk afneemt. Vraag om feedback! Er zal altijd een klant zijn die je zal helpen om dat proces te optimaliseren. Uiteindelijk draait het bedrijf om de klant. Waarom zou je hem dan ook niet gebruiken in het voordeel van het bedrijf? Misschien is er een bepaalde behoefte, waarin het bedrijf kan voorzien… Transparantie kan de sleutel zijn tot dat laatste puzzelstukje waar je al zolang naar opzoek was.

Met mondjes maat beginnen bedrijven in Nederland hun businessmodel te baseren op transparantie. Veel bedrijven denken nog traditioneel en zijn bang. Uiteindelijk draait het om lef, leiderschap, communicatiedrang en de wil om te verbeteren. De tip die wij willen mee geven is: wordt nu transparant en start online, want daar kom je in contact met jouw klanten.