Wat zijn de voordelen om transparantie in ons bedrijf toe te passen? Een betere vraag zou zijn; “waarom mensen niet laten zien wat wij doen?”. Het antwoord is eigenlijk simpel. Elk bedrijf of ZZP’er heeft namelijk haar eigen specialiteit en expertise. Laat het nou net deze twee elementen zijn die de (potentiële) klant graag wilt weten.

Mensen waarderen eerlijk- en oprechtheid. Voor het bedrijf geeft dit dan ook een positieve terugkoppeling en tegelijkertijd maakt het deze ook toegankelijker. Het is net een stukje extra service door een natuurlijk, met andere woorden; een niet al te commerciële, aanpak.

In het artikel “How to build a long-term client relationship” van Smashing Magazine staat beschreven waarom een “Happy Ending“ belangrijk is. Bij veel projecten gaan er in de laatste fases, processen mis. Transparantie is in deze erg belangrijk. Een paar tips om “Unhappy endings” te voorkomen:

  • Koppel problemen direct naar de klant; Bespreek problemen direct met de klant i.p.v. uit te stellen. Vaak leidt het oplossen van deze problemen naar uitstel van het project. Door dit op het laatste moment te bespreken met de klant; zal er een negatieve laatste indruk worden achtergelaten.
    Ga direct een discussie aan om eventuele werkzaamheden, processen en budget aan te passen. De klant weet direct waar hij/zij aan toe is en komt op het einde niet voor verassingen te staan.
  • Verschuiven van deadlines; Vaak worden deadlines al vroegtijdig in het proces opgesteld. Hoewel het de bedoeling is de projecten goed af te ronden binnen de gewenste deadline(s); zullen er toch meestal problemen voordoen die van te voren niet meegenomen zijn in de planning.
    Het is belangrijk goed voorbereid te zijn op problemen en een goed team achter u te hebben staan om deze problemen op te lossen. De problemen goed oplossen in plaats van af te rachelen is dan ook een pré. Verschuiven van deadlines of het afronden van een project is daarom niet direct verkeerd (koppel alles wel op tijd naar de klant).

En onthoud; elk probleem is weer een nieuwe uitdaging!

Hoewel eerste indruk erg belangrijk is, is de laatste indruk cruciaal. Waarom? Omdat de laatste indruk, indien deze positief is, een goeie indruk achterlaat en meer opdrachten kan genereren door mond-op-mond reclame.
Een simpele “dankuwel” maakt dit al mogelijk.