Het is algemeen bekend dat de meeste mensen via Google zoeken op trefwoorden die ze graag willen vinden. Zowel organisaties in de profit als non-profit sector zijn steeds meer bezig met de optimalisatie van de zoekwoorden, waarop zij gevonden willen worden. SEO is een vaak vallende term bij online marketingspecialisten. Elk jaar verandert er een hoop op het gebied van zoekmachinemarketing. Hoe kunt u uw website het best klaarstomen voor de optimalisatie hiervan?

Geheime zoekwoorden
Via Google Analytics is het mogelijk om te achterhalen hoeveel bezoekers uw website trekt. Ook de zoekwoorden, waarop de website wordt gevonden, kan Google grotendeels achterhalen. Grotendeels, want het aantal ‘not provided’ zoekwoorden is in 2013 alleen maar verder gestegen. Deze ‘not provided’ zoekwoorden worden door de browser, waarin de gebruiker zoekt, afgeschermd. Op die manier is het voor de analyticus niet mogelijk om het zoekwoord te achterhalen. Browsers die gebruikmaken van dit privacybeleid zijn onder andere Firefox en Google Chrome, die ook in 2014 kunnen rekenen op een groeiend aantal gebruikers in Nederland.
Gelukkig draait het bij SEO niet alleen om de zoekwoorden, maar ook om de omschrijvingen. Hierdoor kan de online marketeer aan de hand van de informatie die overblijft in Google Analytics alsnog slim in spelen op het zoekgedrag van de consument.

Algoritme
De ranking van SEO wordt mede bepaald door het algoritme. Google heeft in totaal 200 algoritmes tot haar beschikking die bepalen op welke plaats een webpagina komt te staan als er op een gerelateerd woord wordt gezocht. Andere aspecten die meespelen in de vindbaarheid van de website zijn de links in de pagina en de tekst die in de pagina staat vermeld. In september 2013 is Google met het algoritme Hummingbird gaan werken. Het grote verschil met andere algoritmes die dat Hummingbird zoektermen visueler maakt en de conversatie in de zoekbalk direct probeert te vertalen in het zoekresultaat. Een zoekterm als ‘tankstation in de buurt’ wordt dan ook opgezocht in de directe omgeving waar de gebruiker zich op dat moment bevindt. Kortom; met Hummingbird is zoeken op Google sneller en efficiënter geworden. Taak aan de SEO-specialist om een (nog) beknoptere omschrijvingen toe te voegen aan de website, die de vindbaarheid zal stimuleren.

goodstep_tips_en_tricks_voor_de_optimalisatie_ van_seo_google_algoritme_hummingbird

Responsive
In eerdere artikelen (responsive en webshops) kwam het begrip mobile en de invloed daarvan al ter sprake. Ook op het gebied van SEO is dit een punt dat steeds belangrijker wordt. In 2013 zijn er veel meer websites responsive gemaakt, waardoor de website, ook goed uitlijnt op mobiele apparaten en tablets. Deze veranderingen vergen een andere aanpak op mobiele apparaten. Zo werken advertenties op een iPad anders dan op een desktop. Als online adverteerder zul je in de toekomst creatief moeten omspringen met advertenties en goed moeten nadenken over hoe je op mobiele apparaten kunt opvallen met kleinere advertenties met minder tekst en beeld.

Gebruiker en Google
De aanpak van SEO is in de loop van de jaren veranderd. De updates van Google laten zien dat Google haar klanten steeds beter begrijpt door efficiënter en beknopter te werk te gaan. Denk aan het nieuwe algoritme Hummingbird, waarbij zoektermen tot in de puntjes worden uitgedacht en weergegeven. De SEO-specialist zal daarom in 2014 nog meer vanuit de gebruiker moeten denken. Wat is van toegevoegde waarde, wat is goed voor zoekmachines en wat is goed voor de gebruiker? Het linken van een pagina naar relevante andere pagina’s wordt ook steeds belangrijker, zowel backlinks die linken naar een ander gedeelte van de website, als externe links naar bijvoorbeeld partners. Hierdoor creëer je autoriteit bij Google.

Bent u geïnteresseerd in een GOODcontentpakket, waarin de bovenstaande tips tot in de puntjes worden uitgewerkt of heeft u een vraag over SEO of blijft u graag op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van online marketing?
Neem dan contact met ons op of stuur een tweet. Volg ons op @goodstepNL.

Let’s get online.