“Hoelang gaat het duren voordat wij het effect gaan zien van SEO?”. Een terechte en logische vraag als we kijken naar de investeringen die gedaan worden op het gebied van SEO.

In het eerder verschenen artikel “Onderschatting van SEO en SEA” kunt u lezen wat SEO inhoud.



Hoewel bedrijven en particulieren snelle en goede resultaten willen zien als het gaat om SEO; vergt het in de praktijk vaak meer tijd dan men verwacht. Veranderingen en aanpassingen aan de website op het gebied van SEO vergt namelijk tijd als het gaat om goede implementatie en indexatie.

SEO campagne
SEO professionals kunnen u hierbij helpen door middel van een SEO campagne. Naast optimalisatie, trefwoorden (termen) en link building houden zij rekening met de (juiste) tactieken en bedenken ze creatieve oplossingen. Een aantal onderdelen, waarbij SEO professionals u kunnen helpen:

  • trefwoorden onderzoek
  • indexatie analyse
  • content optimaliseren
  • strategieën bedenken
  • linkstructuur optimaliseren
  • etc.

Een campagne opstellen is intensief werk en vergt veel onderzoek doordat hier veel tijd in gaat zitten. Ondanks dat dit een maand (of misschien wel meer) kan duren, zal het zich uiteindelijk terugverdienen.

Zoekmachines en indexatie
Na veranderingen en aanpassingen op de nieuwe of aangepaste website; heeft de (nieuwe) structuur tijd nodig om geïndexeerd te worden. Dit wordt ook wel spideren genoemd. Het bezoek van de website heeft hier invloed op. Er zijn ook hulpmiddelen die hier invloed op hebben, denk aan; het uploaden van een XML sitemap en Google Webmaster Tools. Deze laatste geeft veel informatie als het gaat om indexatie van uw website. Toch zijn deze hulpmiddelen geen garantie voor een snelle indexatie. 
Door de veranderingen en aanpassingen op de website is de (oude) indexatie weggevallen. De zoekmachines hebben tijd nodig om de indexatie van uw website op orde te krijgen.

SEO moet natuurlijk zijn
Vals spelen als het gaat om zoekmachineoptimalisatie werkt vaak niet of het werkt alleen op korte termijn. Link building is in deze een goed voorbeeld. Verkrijgen van links kan behoorlijk lastig zijn (zeker bij kwalitatieve links). Als er in een korte periode opeens veel inkomende links worden gedetecteerd door Google kan het zijn dat Google extra tijd nodig heeft voordat uw website word opgenomen in de zoekresultaten. Het natuurlijk opbouwen van links vergt daarom tijd.

Invloed van concurrentie
SEO bijhouden en doorvoeren kost veel tijd, maar ga ervan uit dat uw concurrentie ook niet stilzit. Als zij SEO net zo serieus of misschien wel serieuzer nemen als u, dan is uw huidige positie binnen de zoekresultaten niet gegarandeerd. De lat wordt steeds hoger gelegd. De bal word steeds over en weer gekaatst. Verbeteren en innoveren op het gebied van SEO is daarom zeer belangrijk.

Een continu proces
Uit bovenstaande kunt u waarschijnlijk al concluderen dat SEO een continu proces is. Dan komt er nog eens bij dat ook zoekmachines steeds verder ontwikkelen doordat er dagelijks ontzettend veel op het web wordt gezocht via zoekmachines. “Zoekers” worden steeds slimmer in het vinden van wat ze zoeken. Omdat zij hier nieuwe manieren op vinden moeten de zoekmachines hier weer correct op inspelen. Ervoor zorgen dat uw doelgroep op uw website komt is in wezen dan ook een continu proces. Vragen als; Welke trefwoorden worden er gebruikt? Waar komen ze vandaan? Op welke manier kan ik meer traffic en conversie krijgen? kunnen u hierbij helpen.
SEO is een dagelijks proces met veel innovatie, tactiekverandering en nieuwe inzichten. Wat de ene maand werkt kan de andere maand tegenstrijdige resultaten leveren.

Geduld is een schone zaak! Een SEO campagne kan na minimaal 3 tot 4 maanden resultaten leveren.