In het vorige artikel over front-end werd ingegaan op de werking en het nut van usability en accessibility. Maar wat voor rol heeft front-end als het gaat om online marketing? Want als je weet hoe je de klant naar de website kan lokken, dan moet daar ook een slaatje uit worden geslagen. Kortom zonder online marketing strategie is een website voor een profit bedrijf waardeloos.

Een goede en doeltreffende indeling van een website is al een stap in de goede richting. Maar hiermee komt er voor u en het personeel van uw bedrijf nog geen brood op de plank. De bezoeker moet daarvoor wel gebruik maken van de aangeboden diensten en/of producten. Heeft u een webshop? Zorg dan voor een goede optimalisatie van de webshop. Gebruiksvriendelijk is daarbij belangrijk, maar ook de betalingsmethoden, want zonder betaling geen inkomsten.

Betalingssystemen
Waar een aantal jaar geleden webshops nog ondergeschoven kindjes waren ten opzichte van fysieke winkels, neemt het marktaandeel van online winkels steeds meer toe. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat er tussen 2006 en 2011 een toename is van ruim 20 procent van 16 tot en met 75 jarigen, die online shoppen (zie afbeelding). Uiteraard is hierdoor het aanbod van webshops in de loop van de tijd flink uitgebreid.
De eigenaar van een webshop leeft van de inkomsten die zijn online business opbrengt, daarom is het belangrijk om een slim betalingssysteem op de webshop toe te passen. Denk daarbij ook aan verschillende betalingsmethoden. De populairste betalingsmethode is op dit moment Ideal (zie afbeelding). Bij Ideal kan de klant direct het bedrag van het product of dienst betalen en wordt bij de betaling direct online doorverwezen naar de desbetreffende bank. Andere diensten als het gebruik van een creditcard, acceptgiro en PayPal behoren tot de mogelijkheden. Door het aanbieden van meerdere betalingsmethoden, laat je als webshop zien flexibel te zijn.

goodstep_online_marketing_cbsgoodstep_online_marketing_ideal
Cijfers van het CBS van 16 tot en met 75 jarigen die online shoppen.

SEO en SEA
De bezoekersaantallen en de uiteindelijke opbrengst hangen ondermeer samen met de vindbaarheid van uw website op zoekmachines. Uiteraard is Google de belangrijkste en meest gebruikte. Om de vindbaarheid op Google te optimaliseren is het aan te raden om de SEO van uw website- of shop zo efficiënt mogelijk in te stellen. In een eerder artikel, dat verscheen op deze blog, is hier meer over te vinden.
Daarnaast zijn online advertenties ook handig om reclame te maken voor uw bedrijf en de diensten en/of producten die u wilt aanbieden. Als u surft op het net, dan komt u altijd wel links, rechts of onderaan een pagina reclame tegen. Dit doen bedrijven om u als klant naar de website te lokken, zodat u in kan gaan op het aanbod van het bedrijf. Vaak worden deze weergegeven in banners. Door te klikken op de banner, komt u direct op de website waar u iets wordt aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan internet- en telefoonproviders. Ziggo, KPN, Vodafone zijn hierbij voorbeelden, die hiervan veel gebruik maken (zie afbeelding). Ook diensten als Spotify en social media zijn geliefd voor de verspreiding van SEA (zie afbeelding). Nadeel van dit soort reclamediensten, is dat het vaak als irritant wordt ervaren. Maar een voordeel voor de verspreider is dat het bedrijf weer in de aandacht van de (potentiële) klant komt, dit leidt tot meer klanten en meer omzet.

goodstep_online_marketing_sea

goodstep_online_marketing_sea2

De vindbaarheid van een website op internet en Google is anno 2013 niet meer weg te denken, maak hier met SEO en SEA optimaal gebruik van. Zet meerdere advertentiemiddelen in om uw product en/of dienst wereldkundig te maken. Werkt een online advertentie op een website als Marktplaats.nl of juist op nu.nl? Hoe groter het bereik, hoe meer klanten en naamsbekendheid.
Dankzij een goede website-indeling kan de gebruiker gemakkelijk zijn of haar weg vinden in uw webshop. Om uw commerciële doel te bereiken heeft u een goed betalingssysteem nodig, dat efficiënt is op het moment dat de aankoop wordt gedaan. Dit is slechts een greep uit de online marketingwereld, maar het zijn punten om in de gaten te houden. Uiteindelijk draait uw organisatie op de inkomsten, die voor een deel afkomstig zijn uit de diensten die u online aanbiedt.