SEO en SEA; twee termen die u waarschijnlijk weleens heeft horen vallen. Maar wat is het? En wat kunnen deze begrippen betekenen voor uw website?

Om te beginnen zullen we het eerst hebben over SEM.

Wat is SEM?
SEM staat voor Search Engine Marketing. Het is eigenlijk de overkoepelende term voor al het verkeer dat op uw website komt door middel van zoekmachines. Dit geldt voor zowel betaald als onbetaald verkeer.

Onbetaald verkeer wordt gegenereerd door uw SEO te verbeteren. Daarentegen word betaald verkeer gegenereerd door SEA.

Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimalization. Eigenlijk is het een proces opzich waarbij de vindbaarheid van een website wordt verbeterd in zoekmachines. Dit wordt ook wel “higher ranking” genoemd. Wat dus inhoudt dat een website hoger in de lijst staat in de zoekresultaten. Om dit te verbeteren, moet er gelet worden op verschillende elementen, namelijk:

  • Optimalisatie: Eén van de belangrijkste elementen is de structuur op de website. Daarbij staat de structuur van de content (inhoud) centraal.
  • Trefwoorden: Er moet goed worden nagedacht over de indexering van informatie en de termen die hierin zijn toegepast. Uiteindelijk zoeken de zoekmachines namelijk aan de hand van de termen die een gebruiker invoert. Denken vanuit uw doelgroep staat hierbij dan ook centraal.
  • Link building: Naast de optimalisatie (structuur, content en techniek) en de trefwoorden (termen); is de zogeheten link building ook een belangrijk element. Bij link building (link opbouw) worden externe webpagina’s (ook wel backlinks) gelinked aan uw website.

Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising. In tegenstelling tot SEO is SEA betaald. Er word betaald door bedrijven om te adverteren op de websites van zoekmachines. Deze advertenties worden getoond als een gebruiker een woord(groep) intypt die gekoppeld is aan een advertentie. Deze advertentie verwijst uiteindelijk door naar de website van de adverteerder. Er zijn verschillende betalingsmogelijkheden om te adverteren:

PPC (Pay Per Click): Adverteerder betaald per klik van de advertentie.
PPI (Pay Per Impression): Adverteerder betaald per weergave van de advertentie.
PPA (Pay Per Aquisition): Adverteerder betaald (een vast bedrag of percentage) per verkocht product of dienst.

Het correct optimaliseren en toepassen van SEO en/of SEA op uw website vergt tijd en onderzoek. Tegenwoordig zijn er professionals die u hierbij kunnen helpen. We gaan hier niet te diep op in, wellicht is dit een interessant onderwerp voor een nieuw artikel.
Wij willen u simpelweg bewust maken wat SEO en SEA (in hoofdlijnen) inhoud. U leest het goed “in hoofdlijnen”. Er zijn namelijk nog meer aspecten die verband hebben met SEO en SEA, echter wordt het verhaal dan te technisch. Daarnaast verschilt dit per bedrijf.

SEO en SEA; onderschat het niet.