Met een steeds groter aanbod aan (online) media krijgt de journalistiek een andere rol. De burger krijgt met de komst van meerdere social media meer en meer macht en controle over de media. Dit heeft tot gevolg dat er steeds meer sprake is van burgerjournalistiek. Een goede journalist zal zich dus moeten onderscheiden.

De vraag is uiteraard: Hoe kan een journalist zich in deze tijd handhaven en zich onderscheiden? Ten eerste is het een feit dat er steeds meer burgerjournalisten komen. Een burgerjournalist kan iemand zijn die voor zijn of haar hobby wekelijks schrijft voor een nieuwsblog, maar in principe ben je al een burgerjournalist wanneer je bij een ongeval een foto maakt en deze wereldkundig maakt via online media. Nufoto.nl is een mooi voorbeeld van een succesvol platform voor burgerjournalistiek.
Een goede journalist zal zich altijd moeten kunnen onderscheiden met zijn of haar talent en kwaliteit. Een burgerjournalist is niet opgeleid om nieuws te verspreiden, een gerenommeerde journalist is dit wel. Een professional weet hoe het verhaal moet worden opgebouwd, welke bronnen er moeten worden geraadpleegd en hoe de lezer via koppen en een aantrekkelijke lead gelokt moet worden. Ten tweede moet een professionele journalist originele invalshoeken kennen en hiervan optimaal gebruik maken. Daarnaast is het gebruik van bronnen en hoor en wederhoor essentieel bij een goede reportage of achtergrondartikel.

Goodstep_journalist_nauw
Foto van een ongeval bij N319 Ruurlo (NUfoto.nl)

Creativiteit
Desondanks is het er met de komst van nieuwe media voor de ouderwetse journalist niet makkelijker op geworden. Originaliteit en creativiteit zijn begrippen die meer en meer vereist zijn. De doelgroep moet op verschillende kanalen worden geïnformeerd over het laatste nieuws. Dit zal voor de redacteuren bij Bedrijfschap Horeca & Catering niet anders zijn.
Een persbericht wordt naast de website ook via social media als Twitter en Facebook de wereld worden ingezonden. Gebruikmaken van meerdere media heeft ook voor de zender een groot voordeel. Denk bijvoorbeeld aan film en radio. Door de boodschap via meerdere kanalen te verspreiden, krijg je een groter bereik. Wat op den duur voor een grotere naamsbekendheid zorgt. Daarnaast is film een aantrekkelijk middel om de doelgroep te informeren over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van horeca en catering. Een opvallende en slimme invalshoek is voor succes onmisbaar.

Aan de ene kant is de komst van nieuwe media voor de journalist een obstakel, maar aan de andere kant kan hij of zij het ook als hulpmiddel gebruiken. Het raadplegen van meerdere (betrouwbare) bronnen is daarbij een vereiste, maar niet ongeregeld zijn burgers de eerste nieuwsbron bij een gebeurtenis. Als zij dit zelf via media verspreiden kan dit ook door journalisten als bron worden gebruikt. Nieuwe media, de journalist zal zich hoe dan ook er op moeten aanpassen en belangrijker: op in moeten inspelen.