Eén van de belangrijkste vraagstukken en misschien ook wel het uiteindelijke doel: Hoe kan ik mijn website als communicatiemiddel gebruiken? Om dit doel te bereiken moet u van te voren goed nadenken over wat u met uw website wilt.

Is de website bijvoorbeeld bedoeld als webshop, dan heeft de website een louter commerciële functie met als speerpunten klantenwerving en productverkoop. Is de website vooral informerend en/of adviserend naar klanten, dan is de website meer een brug om contact te zoeken met de doelgroep.

Crossmedia
Een begrip dat tijdens het tijdperk web 2.0 haar intrede deed is crossmedia. Crossmedia is niets meer en niets minder dan het verbinden van verschillende media met elkaar. Essentieel daarbij is de verwijzing. Denk hierover niet te lang na: een link van een website naar een Youtube kanaal is al een voorbeeld van een crossmediale verwijzing.
Toch is het belangrijk om hiervan gebruik te maken om bijvoorbeeld de doelgroep meer informatie te geven over een onderwerp. Hoe meer de klant weet hoe eenvoudiger deze kan worden overtuigd.


Zie rechts een “embedded video” van Youtube op de website van 597 Music.

Storytelling
Voordat er verschillende kanalen met elkaar worden verbonden, moet er eerst over de boodschap worden nagedacht. Wat wil ik precies vertellen? Storytelling zie je steeds vaker. Waar Walt Disney met sprookjes en films storytelling tot kunst verhief, vormt het begrip ook in een programma als The Voice of Holland de rode draad. Het verhaal dat “The Voice” wilt overbrengen is om zoveel mogelijk kijkers aan te sturen tot het stemmen op hun favoriete kandidaat. Gezien het grote succes van het programma is dit tot nu toe aardig gelukt. Crossmedia is overigens ook een sleutel tot succes van het paradepaardje van RTL.

Maar goed, denk vooral goed na over wat u wilt bereiken. Hoe genereer ik als beginnend MKB’er meer klandizie? Zet in ieder geval zoveel mogelijk nuttige media in. Social Media is hierin een handig hulpmiddel, maar koppel deze dan wel met andere media, waaronder de website. Zodra media niet met elkaar gekoppeld worden, is vaak het bereik kleiner. Hoe meer mensen uw bedrijf kennen, hoe groter de naamsbekendheid. Tegelijkertijd groeit het imago van het bedrijf. Ook netwerken via Facebook of LinkedIn kan u helpen aan meer naamsbekendheid en kan leiden tot meer (potentiële) klanten.

Bijhouden
Het opzetten van een website als communicatiemiddel is een leuk idee. Maar zorg wel dat de website “up to date” blijft. Het is aan u om te bepalen wat u op de website plaatst en hoe u de website indeelt. Wilt u bijvoorbeeld een blog bijhouden, dan is het handig om zelf het Content Management Systeem (CMS) bij te werken en berichten te plaatsen. Zo houdt u het in eigen hand en blijft de doelgroep op de hoogte. Zorg daarbij wel dat de blog gelezen wordt. Verspreid het nieuws dan ook over meerdere kanalen. Denk hierbij vooral aan social media.

Publiciteit
Het is via publiciteit mogelijk om het bestaan van uw website en daarmee uw diensten wereldkundig te maken. Dit kan op verschillende manieren. Online advertenties van uw diensten op toonaangevende websites, zijn absoluut handig. Informeer wel bij de eigenaar van de website naar het tarief van de advertentie. Vaak is dit een duur geintje. Een handig alternatief hiervoor is free publicity. Dit is een manier om gratis te adverteren, waar dan ook. U kunt hierbij aan van alles denken, advertenties op (gratis) websites, deelname aan een evenement, maar ook berichten verspreiden via social media (Twitter en Facebook zijn hierbij handig).

Zo zijn er nogal wat zaken om over na te denken voordat u uw website gaat publiceren. Vragen als: Wat is het doel van mijn website? Wie is mijn doelgroep en wat wil deze weten? Hoe verbind ik meerdere kanalen met mijn website? En hoe kan ik mijn website promoten? Zijn belangrijke vraagstukken bij het inzetten van een website als communicatiemiddel.