De front-end van een website is eigenlijk alles wat je op een pagina ziet. In de front-end worden content, vormgeving en interactie naar een code vertaald voor de browser. Een goed functionerende front-end zorgt voor optimalisatie van de website. Twee belangrijke onderdelen hiervan zijn de gebruiksvriendelijkheid (usability) en de toegankelijkheid (accessibility) van de website.

Website usability
Een website bouwen is één ding, maar de website goed te laten functioneren is een tweede. De gebruiker van de website moet goed kunnen navigeren op het platform, zodat hij of zij het uiteindelijke doel kan bereiken. Dit is te optimaliseren met website usability.
Kenmerkend aan een website is dat elk online platform een gebruikersgroep heeft, oftewel de doelgroep. Bij de realisatie van een website denkt de webdeveloper na over het doel van de website, maar ook hoe de website wordt ingedeeld. Een belangrijke vraag bij de realisatie: Hoe komt de gebruiker zo snel mogelijk op de juiste bestemming? Een goede indeling, waardoor de gebruiker gemakkelijk kan navigeren op de pagina’s is daarbij essentieel.
Niet alleen voor de gebruikersgroep is het fijn om snel op de gewenste bestemming te komen, uiteraard plukt ook de eigenaar van de website de vruchten van terugkomende bezoekers. Heeft u bijvoorbeeld een webshop, die beschikt over een uitstekende navigatie en waarop alles duidelijk wordt weergegeven, dan zal de klant snel zijn of haar weg vinden naar het gewenste product of dienst.

goodstep_bijenkorf

Indeling
De indeling van een website is vaak hetzelfde. Bovenaan de pagina staat het hoofdmenu, middenin de pagina een afbeelding met eventueel tekst en onderaan staan vaak links naar de contactpagina en de rechten van de website. Dit is niet voor niets, de indeling van de website is ingesteld op de route die de ogen afleggen van de bezoeker. Per website verschilt de inhoud en de vormgeving, maar webshops kennen over het algemeen dezelfde indeling. Zo zijn midden in de pagina de producten te vinden, die met een klik kunnen worden uitvergroot voor meer informatie en de prijs. Rechtsbovenaan is het winkelmandje te vinden, waar het bestellingsoverzicht wordt afgebeeld. Dit is allemaal zo afgesteld op het doel dat de bezoeker zo snel en efficiënt mogelijk de bestelling kan plaatsen. Hoe minder tijd de bezoeker nodig heeft, hoe sneller een bestelling kan worden afgehandeld.

goodstep_shy_and_fly

Accessibility
Niet alleen de navigatie is een aandachtspunt. Accessibility is een begrip dat niet onderschat mag worden. Een website toegankelijk maken betekent dat een dienst of product voor iedereen bruikbaar moet zijn. Simplicity is hierbij het toverwoord, aangezien iedere leek gebruik moet kunnen maken van uw diensten. Het doel is er om voor te zorgen dat iedere functie of voorziening gemakkelijk te gebruiken en ook zichtbaar is. Mensen met een beperking moeten ook niet worden vergeten. Zorg bijvoorbeeld voor een functie lettervergroting voor slechtzienden of plaats desnoods een voorleesfunctie op de site.

goodstep_leesfunctie_KNMI

Daarnaast leven we in een tijd dat er om de haverklap nieuwe media als paddenstoelen uit de grond komen zetten. Stem daarom de website ook af voor mobiele apparaten, door de opkomst van de smartphone bezoeken steeds meer mensen websites op hun mobiel. Ook de realisatie van een app behoort tot de mogelijkheden, als de verwachting is dat de doelgroep hiervan gebruik gaat maken.

De gebruiker van de website is de uiteindelijke doelgroep van het platform. De website is voor de gebruiker gemaakt. Dit houdt in dat u zich als bedrijf zal moeten inleven in de wensen van de gebruiker. Wat wil deze? Hoe kan ik mijn product of dienst het best via de website aanbieden? Welke wegen of stappen moet de gebruiker nemen om tot het doel te komen? Welke voorzieningen heeft de website nodig om optimaal te worden benut? Als u hier over nadenkt voor de realisatie van de website, maakt u in ieder geval een stap in de goede richting.