Online media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Of het nu voor werk, school of privégebruik geldt, internet is overal aanwezig. Een belangrijk onderdeel van het internet is de inhoud, ook wel content genoemd. De inhoud van communicatiemiddelen bevat uiteindelijk ook de boodschap die de zender naar de ontvanger wil overbrengen. Content is king, maar hoe werkt dit en hoe kun je dit het best overbrengen?

Goede content: klantenwerving
Goede content is essentieel voor een succesvolle online communicatie. Veel informatie op internet wordt overgebracht via teksten. Voor u als bedrijf kunnen teksten verschillende uitgangsposities hebben. Een wervende tekst is louter bedoeld om meer klanten te genereren, terwijl een nieuwsbrief de klant juist op de hoogte brengt van de ontwikkelingen in uw bedrijf. Denk daarom van te voren goed na over wat het doel is van de tekst die u wilt publiceren. Heeft u een webshop en wilt u meer klanten werven, dan kunt u de doelgroep informeren via een mailing.
Een voorbeeld van een organisatie die dit slim doet is Bol.com. Bol.com vraag klanten bijvoorbeeld om een reactie te geven van een bestelling en komt met suggesties die lijken op de bestelling die u heeft geplaatst. Maar dit is niet het enige. Zorg voor een goede herkenning door de toepassing van een degelijke, aantrekkelijke en herkenbare huisstijl. Iedereen kent de mascotte inmiddels van Bol.com en de dikgedrukte zwarte letters. Dit roept een bepaald beeld op en de kleur blauw die in de huisstijl van Bol.com terugkomt zullen mensen direct associëren met de grootste webshop van Nederland.
Wat ook belangrijk is bij online communicatie is de frequentie. Houd u uw doelgroep namelijk op de hoogte van de ontwikkelingen in uw organisatie, dan voelt de klant zich betrokken. Heeft u nieuws of een aantrekkelijke actie? Wacht niet te lang en laat de wereld weten dat u een nieuwe actie heeft. Overigens kan dit prima via verschillende kanalen, waarvan tekst er uiteraard één van is.

bol.com

Social Media
De inzet van een actie hoeft niet per se via een nieuwsbrief of een mailing worden opgezet. Het beste is om via zoveel mogelijk communicatiemiddelen uw boodschap te verspreiden. Sinds de opkomst van social media maken consumenten veel gebruik van social media. Verschillende organisaties springen hier ook steeds kundiger mee om en zoeken contact met de doelgroep via social media. Om een voorbeeld te noemen: klantenservices. Social media en dan met name Facebook en Twitter zijn uitermate handig om vragen van de klant te beantwoorden. Je ziet steeds vaker klanten van reisorganisaties NS en KLM via Twitter en Facebook een klacht melden. Het is aan die organisaties om hier zo efficiënt mogelijk mee om te gaan. Negeer de klacht vooral niet, maar bedank de klant voor de klacht en handel deze netjes af. Op die manier houdt u de klant tevreden en zal hij of zij eerder in de toekomst gebruik willen maken van uw diensten. Hieruit blijkt dat persoonlijk contact meestal goed op prijs wordt gesteld, omdat de klant zo ziet dat er aandacht aan hem of haar wordt besteed.

klacht_KLM

Video’s en foto’s
Het oog wil ook wat. Beeld op internet is minstens zo belangrijk als tekst. Maar het gebruik van foto’s en video’s gaat bij bedrijfsvoering lang niet altijd goed. Denk voor het plaatsen van een foto of een video goed na over de boodschap en het uiteindelijke doel. Bij de promotie van een actie kan het handig en aantrekkelijk zijn om een promotiefilmpje op te nemen. Het doel is dan om uw product of dienst bekend(er) te maken en zo meer klanten aan te trekken. Bol.com doet dit bijvoorbeeld slim door reclamefilmpjes tijdens de feestdagen op tv te tonen en die vervolgens crossmediaal te verwijzen naar de website. Daarnaast speelt Bol.com in op de zwakte van de fysieke winkels in de filmpjes. Het voorbeeld van de moeder die met haar zoontje naar de winkel gaat om een speelgoedtrekhaak te kopen kennen we allemaal. De verkoper zegt vervolgens geen trekhaak op voorraad te hebben en wijst het tweetal de deur. Zoiets zal volgens de reclame bij Bol.com niet gebeuren, aangezien Bol alles online op voorraad heeft. Door dit uit te beelden spreekt de boodschap die Bol.com wilt over dragen. Mensen hebben er nu niet alleen een gedachte bij, maar ook een beeld. En dat is nu juist de kracht van foto’s en in meerdere mate van video.

screenshot_bol.com

Conclusie
Content is king doordat het doel in de inhoud zit verwerkt. Of het nu gaat om teksten, social media of beelden, het uiteindelijke doel is verpakt in de inhoud. Het gaat er alleen om of de doelgroep de verpakking gemakkelijk kan uitpakken. Denk van te voren dus goed na over de boodschap die u wilt overbrengen met de content. Tegenwoordig is het namelijk heel makkelijk om iets te publiceren op het internet, maar houd wel in uw achterhoofd dat iedereen alles kan zien wat u op het internet publiceert. Luister goed naar de doelgroep, ook als deze tegengas geeft. Goede kritiek kan u en uw organisatie ook verder helpen en als u mee beweegt met uw doelgroep zal u uiteindelijk meer klanten voor uzelf winnen.